‘Human Rights Watch’ on Syria: relentless war propaganda

'Human Rights Watch' on Syria: relentless war propaganda. 52064.jpeg

The Washington-based group ‘Human Rights Watch’- controlled by the US foreign policy elite – has released another volley in its campaign to back the ‘humanitarian war’ being waged against the independent nation of Syria.

This is not the first or second fabrication against Syria run by Human Rights Watch. The group was amongst the first to falsely blame the Syrian government for the East Ghouta chemical weapons incident of August 2013. The ‘moral panic’ from that accusation almost sparked a major escalation of the war.

By Tim Anderson and Mazen al-Akhras

Several reports have since proven that the accusation was a fraud. A group led by Catholic nun Mother Agnes Mariam produced a report showing the video evidence of the incident had been manipulated and staged; US investigative journalist Seymour Hersh showed that US intelligence implicating the Syrian Government had been fabricated; and the New York Times retracted its support for speculative telemetry evidence, which they had claimed implicated the Syrian Army. On the other side, Syrian witnesses, a Jordanian reporter and a Turkish human rights group (‘Peace Association and Lawyers for Justice in Turkey’) implicated Saudi-backed terrorists. Further, the last UN report on the incident says that, in most instances, chemical weapons were used ‘against soldiers’; that is, against the government. HRW has neither retracted nor apologised for its role in this scam.

The latest HRW story (‘Razed to the Ground’, 30 Jan) is that the Syrian Government over 2012-13 demolished residential buildings in seven areas of Hama and Damascus as ‘punishment’ for certain neighbourhoods supporting ‘the rebels’. Thousands of families lost their homes in this way, yet there have been ‘no similar demolitions in areas that support the government’.

HRW said it ‘has not documented that anybody was injured or killed in the process.’ Nevertheless, the use of home demolition as punishment was ‘a violation … of the laws of war’ and amounts to a war crime. HRW ‘calls on the UN Security Council to refer the situation in Syria to the International Criminal Court’.

 

Of course, this claim will go nowhere, as previous more serious provocations have failed at the UNSC. Yet the HRW report adds to a poisoned climate of vilification and intervention, appearing to add moral logic to arming the sectarian groups. Yet propaganda for war is a war crime, in itself.

Syrian NDF soldier and political analyst Mazen al-Akhras points out that videos associated with the HRW report show the presence of anti-government ‘militants’ as witnesses (just as in East Ghouta), tainting the story at the outset. The HRW report does not observe that areas like Tadamon had been crowded with illegal constructions and, when they were damaged during the conflict, the government decided it mor efficient to demolish and rebuild.

HRW does not mention that the government took the decision, many months ago, to compensate ‘all citizens whose houses were damaged or totally destroyed by the conflict’. Al-Akhras says HRW ignores the compensation already paid, and then pretends to ‘demand’ compensation. His full commentary is below.

The BBC, which has played a key role in relaying and amplifying propaganda for war on Syria, promoted this ‘Razed to the Ground’ story. An earlier notable contribution by the BBC was to help cover up the terrorist murder of Syria’s most senior Muslim cleric, Sheikh Mohamad al Bouti. He and fifty others were murdered inside the al Iman mosque on 21 March 2013 by a suicide bomber from the al Qaeda-linked and Saudi-backed Jabhat al Nusra.

Because Sheikh Bouti had always opposed salafist sectarians, the armed sectarian gangs (‘takfiris’) said he was ‘not a real Sunni’ and called for his death. After they murdered him they celebrated and then, in typical fashion, blamed the Government.

Jim Muir of the BBC picked up the al Nusra scam, based on the fact that the Sheikh did not die instantly, to run claims that he had been killed by some other means. Nevertheless, in December 2013, five members of al Nusra confessed on Syrian television to the murders. Al Nusra cleric, Samir al-Ordoni, had given them religious permission to enter the mosque and kill other Muslims.

The BBC also gave full prominence to a more recent stunt put on by the oil monarchy of Qatar, a major funder of sectarian Islamist fighters. On the eve of the Geneva 2 peace talks, they promoted a report by three British lawyers, hired by Qatar, which pronounced the Syrian Government guilty of ‘torture and 11,000 executions’. The lawyers had gone to Qatar to interview one man, who said he had not witnessed any torture or murder, but gave them thousands of photos of dead bodies. They examined some of these photos and made some extravagant statements. Yet with such tainted evidence, who knows where the bodies came from or who killed them?

Human Rights Watch has been a key player in the manufacture of propaganda for war and foreign intervention. It gets most of its funds from a variety of US foundations, in turn funded by many of the biggest US corporations.  HRW Middle East reports often rely on and acknowledge grants from pro-Israel foundations.  The group is tightly linked to the US Council on Foreign Relations (CFR), a virtual ‘Who’s Who’ of the US foreign policy elite.

[More]